Followers

October 13, 2012

Tabung bunian~ Apa tu tabung bunian?

Salam...
aku kan slalu berangan nak ada duit berkepuk2 tapi bila ada duit CONFIRM duit tu xleh disimpan lama dalam genggaman tangan aku ni haa....
kadang2 ntah apa2 je la yang aku beli,cuba bayangkan betapa keciknya nilai matawang skrg ni..
kalau korg belanja RM50,dalam satu kedai yg korg masuk boleh abis duit Rm50 tu..
tp bila ditengok balik barang yang korang beli,cam xberbaloi je abis Rm50 kan2?
aku slalu jadi camtu...
kadang2 aku kira dulu harga barang yang aku amik takut x cukup duit.. hahaha
malunya kalau xcukup duit bila beli barangkan..
sebelum2 ni aku ada tabung tp aku rasa x[ernah nya nak cukup duit dalam tu sebb aku ske korek2 tabung bila kesempitan wang (cewahhhhh!)
pastu bila difikir2 kan balik,aku perlu + WAJIB menabung sebb:

  1. aku suka SHOPPING!!!!!!!
  2. takkan asyik nak minta ayah je
  3. nanti bila ada kecemasan/kesusahan atleast ada simpanan walaupun sikit2 kan
  4. boleh la bayar pinjaman ptptn sendiri,xyah suh ayah yg bayar sebb kt yang belajar bukan ayah
  5. MELANCONG ngan kawan2! yeayyy!
  6. bleh wat modal bisnes (bisnes apa ekkk?) hahaha
  7. isi minyak kete sendiri (bersyukur ayah da sediakan kereta)
  8. belanja mama n ayah makan (sebab mama suka makan! haha)
  9. simpan tuk sambung belajar
  10. KHAWIN!!!! hahahahahaha
so dengan itu aku berusaha menekan keyboard lappy tuk meng'GOOGLE' tips2 menabung..
n aku tertarik ngan satu blog ni..
dia cerita pasal tabung bunian,mula2 pelik la apa tu tabung bunian,bila da baca baru aku faham...
tabung bunian ni ibarat macam kau simpan duit dalam tabung tp kau xtau langsung brapa nilai wang yang kau dah simpan.. (macam best kan)
cara nya bila korang bayar tol ke,beli barang ke yang ada baki syiling tu,korg masukkan dalam tabung bunian tu..
korang tetapkan lah target bila nak merasmikan tabung bunian tu tuk dikira,contohnya korang bajet nak simpan dalam 3 bulan,ok,pas 3 bulan korg menabung dalam tabung bunian tu,korg kira la berapa ada dalam tu,pasti korg terkejut..yg mcm blogger ni,dia simpan tuk anak dia dalam akaun tabung haji anak dia..
anak dia baru umur 3 tahun,tp dalam akaun tabung haji anak dia da ada dalam RM6K!!! giler la,ce bayangkan kalau dia da umur 18 tahun,da leh downpayment rumah n kereta..
sayalah la kat parents dia... 
ada la beberapa cerita pasal tabung bunian tu..
korang pun cuba la mana tau leh downpayment kereta or rumah plak ke kan ;)
aku target hujung tahun ni aku nak wat kiraan tabung bunian aku ni hehehe

p/s: selamat mencuba kepada yang ingin mencuba tabung bunian ni hehehe

No comments:

Post a Comment